Roy Andersson, filmregisseur (Zweden, 1943). Een film bestaande uit een collage van scenes over zin en zinloosheid van het bestaan. Confrontatie met mistroostigheid, absurde situaties waarin personages zich met een flinke dosis zwarte humor doorheen slaan. Zoals Andersson zelf verkondigd: “Morgen is weer een dag!”
Met een toelichting door Frank Nusselein.
De film uit 2007 vormt een drieluik met 2 voorgaande producties. Kenmerkend voor zijn stijl zijn de statische cameravoering, de archetypen die de Zweedse samenleving vertegenwoordigen en de asgrauwe tableauvivants, tinten van de opname locaties.
Geïnspireerd door schilders als P. de Bruegel de oude en Edward Hopper maakt Andersson zijn scenes. Hier in Nederland zou je kunnen denken aan een soort kruising van Jiskefet en de filmische sfeerbeelden van Alex van Warmerdam.
En dit in coronatijd is een ware confrontatie met je zelf en je medemens en ook nog eens met veel humor.
Meer informatie over Roy Andersson